Du er nok stødt på ”crowd-funding” og har tænkt, det er nok ikke relevant for et etableret firma. Men er der alligevel noget man kan lære? Vi giver et bud.
Finansiering af produkter, via forudbestillinger, har været kendt i århundrede og andelsbevægelser kan også ses som en måde at skaffe penge på uden om de traditionelle kanaler. Men det er først med den internetbaserede ”crowd funding”, at man hurtigt og let kan finansiere småprojekter direkte mellem smågrupper og (private) personer, på tværs af personlige netværk og landegrænser.
I starten blev det nok mest tænkt som en hurtig måde for opfindere at etablere en virksomhed på. Siden har fænomenet vist sig anvendt langt bredere.. Ud over sociale donationer, selvpromovering osv. har det også vist sig, at mange opfindere har en anden dagsorden. Måske er deres idé lidt hobbybetonet, og de ønsker bare lidt medfinansiering fra nogen med samme interesse. Andre bruger platformen til at få brugerinput eller simpelthen som reklame. Der er også nogen, for hvem det nærmest bliver en livsstil: Præsentér nogle ideer, udfør dem, der bliver finansieret og find så på noget nyt. På denne måde har det ingen betydning, om ideen ikke skaber interesse eller bliver stjålet. En risiko man løber, når man deler sin ide og muligvis også strategi tidligt i forløbet.
Det er derfor ikke oplagt, for veletablerede firmaer at anvende denne strategi. Men er der alligevel noget, man kan lære her? Selvfølgelig kan nettet bruges til at få feed-back på ideer og skabe interesse for nye tiltag. Når man anvender nettet til at samle feed back, risikerer man også at skabe urealistiske forventninger i forhold til slutproduktets egenskaber/kvaliteter.. Man skal ikke besøge mange fora for at vide, at mærkelige rygter og urealistiske forventninger kan opstå ud af ingenting.
Mange firmaer har et behov for at få udviklet eller måske bare afprøvet ny teknologi. Store firmaer har mange ekspertiser og strategiske samarbejdspartnere og kan nemt købe sig til teknologi. For mange små firmaer er selve finansieringen det største problem. Her kan crowd-funding selvfølgelig bruges i sin klassiske form. Men selv når man som sådan har penge, kan det være et problem at løbe efter en idé, som er lidt spekulativ eller som ligger uden for ens ekspertise. Nok kan man købe mange evaluation boards, biblioteker og IP blokke, men hvis man ikke ved , hvordan de skal bruges eller hvis der kræves for meget før de kan tilpasses, er det ikke vejen frem. Konsulenter kan hjælpe, men de skal også have noget teknisk modspil, og spørgsmålet er om man kan retfærdiggøre et stort udviklingsprojekt for noget, som kun er et hjørne af ens produkt.
Her kan ideen om at gå flere sammen om et teknologiprojekt blive interessant. Forudsat at man kan blive enige om en fælles platform til projektet, kan man relativt hurtigt og billigt få en enhed, som man kan teste med sit udstyr, hvad enten den bliver baseret på hyldevarer, eller bliver specialdesignet . Med adgang til designgrundlaget kan man få deldesignet integreret i det rigtige produkt. Og med adgang til designeren og de øvrige brugere, kan man også nemt få hjælp til de sidste tilpasninger. I mange situationer vil bare 4-5 deltagere gøre forskellen på, om man har lyst til at afprøve en ny teknologi, som kan bringe ens produkt på forkanten, eller om projektet bare bliver en af mange fremtidige features, man skubber foran sig.
I Axcon møder vi jævnligt kunder, som har ønsker om at tilføje noget nyt til deres produkt, men ikke rigtig har penge/tid/mod til selv at løfte hele opgaven. Har du ideen til et emne til fælles udvikling, er du velkommen til at komme med forslag på vores blog eller tage kontakt til os direkte. Så vil vi prøve at få det til at ske.